از این سال به اون سال

راستش از وقتی فهمیدم هر روز که نه، هر ثانیه در حال تغییر کردنم دیگه منتظر سال جدید نمی‌مونم. اما بوی عید منو واداشت تا بهترین آموخته‌های امسالم رو سوا کنم و بنویسمشون اینجا. پس مثل همیشه با من همراه باشین. انگار چاره‌ی دیگه‌ای هم دارین… فکر می‌کنم چاره‌ی دیگه‌ای هم دارین، نخوندن این پست. العیاذ بالله از این آفت‌های ذهنی روان شده بر قلم من. یاخچی دا بسدی (خب بسه دیگه). بریم سراغ فهرست آموخته‌های امسالم.

فهرستی از آموخته‌های امسالم

گفتم مبادا از آن جمله به این تیتر فراموش کنید که قرار است درباره‌ی آموخته‌های امسالم صحبت کنم. خب آموخته‌های امسالم را بیاغازیم. آموخته‌های امسالت را چگونه بیاغازیم؟ نجور (چطور) می‌توان آموخته‌ای را آغازید؟ چه حرف‌ها. انگار آموخته‌ها، قرص آلفن‌ایکس است که بتوانیم با آن بیاغازیم. روده‌درازی بس است، برویم سراغ لیست.

الف) یه پایگاه امن توی فکرت بساز واسه خودت که هر گزندی رو ازت دور بکنه. ساختن این پایگاه در الویتت باشه. نمی‌گم باید، چون می‌دونم در مقابل شنیدن این کلمه با جفتک ازم پذیرایی می‌کنی.

ب) هر وقت ناراحت شدی مثل بچه‌ها تلافی نکن که از نظر من خیلی زشت می‌شی. واخ واخ. اینو بدون که باید از اون لحظه‌ی ناخوشایند عبور می‌کردی و ازش درس می‌گرفتی.

ت) می‌دونم می‌دونیا ولی بازم بدون که واسه داشتن چیزی اصرار نکنی. اگه قراره مال تو شه خیلی راحت و جذاب در اختیارت قرار می‌گیره.

ث) دوست‌داشتن رو با عادت‌های مخرب، ترس و ضعف‌های شخصیتی خودت آلوده نکن صبا خانوم. کسی رو هم مجبور نکن که دوستت داشته باشه.

ج) عجله نکن. این رو هم با سریع عمل کردن اشتباه نگیر.

چ) وقت، زمان، انرژی و معصومیت ذاتی خودت رو با متنفر بودن از کسی یا چیزی هدر نده.

ح) قبل از سوار شدن روی موج احساسات متناقض، از خودت بپرس چطوری می‌تونی این احساسا رو سرکوب نکنی و به روشی ایمن اونو بروز بدی. ببین می‌تونی بدون اینکه کسی رو ناراحت کنی این کارو انجام بدی؟

خ) مهم‌ترین وظیفه‌ی تو مراقبت کردن از سلامتی روحی، فکری و جسمی خودته. درسته. روحی و فکری. این دو مقوله‌ی جداازهم رو قاطی نکن.

د) سن‌الله (توروخدا) از رفتارهای تِرزاگونه دست بردار.

ذ) تو برای تنها موندن مجبور نیستی به کسی جواب پس بدی.

ر) لزومی نداره تمام جزئیات زندگی خودت رو مفصل برای کسی توضیح بدی.

ز) مجبور نیستی حقیقت وجودی خودت، افکار و رسالتت رو برای آدما توضیح بدی. خدا صلاح دونسته و تو رو این مدلی خلق کرده. هر کی‌ هم نپسندید خب نپسنده.

س) از آدما و قدرتی که توی ذهنت بهشون دادی نترس.

ش) گاهی وقتا حس می‌کنی پات سر می‌خوره و میفتی توی دور باطل. نگران نباش. هر بار که گیر کردی یادت باشه توی این دورهای باطل کلی خودت رو شناختی و شخصیتت قدرتمندتر شده.

ص) هیشکی توی دنیا قد مامان و بابا دوسِت نداره. اینم یادت باشه که اونا هم باید برای ساختن یه رابطه‌ی خوب باهات تلاش کنن و آگاهیشونو بیشتر.

ض) ناامید نباش صبالی که در قاموس تو نگنجد.

ط) بی‌پرده راجع به هر چیزی که آزارت می‌ده صحبت کن.

ظ) از آدما انتظاری نداشته باش، بهشون حس گناه نده و معذبشون هم نکن. چرا؟ چون کوتوله می‌مونی. تازه تمام حس‌های بدی که از این دست می‌دی از اون دست، پس‌می‌گیری.

ع) به کارایی که قلبت می‌گه عمل کن و هرگز از اینکه انجامشون دادی پشیمون نباش.

غ) زمانی که تصمیمی می‌گیری ولی دلت می‌خواد قبل از انجامش راجع‌به اون با بقیه صحبت کنی، لطفن اون زبون زیبا ولی شدیدین درازو که توی دهنت جا نمی‌شه بِبُر ای تک‌ستاره‌ی آسمان زندگیِ من.

ف) خودتو به گیجی نزن. خیلی هم خوب می‌دونی چی می‌خوای. تنها چیزی که نیاز داری سکوت، نوشتن، تنهایی و قدم زدنه.

ق) کتابو بخون تا ازش لذت ببری. بنویس تا ازش لذت ببری. زندگی کن تا ازش لذت ببری و هرگز این سه‌ تا رو تبدیل به یه کار اجباری نکن.

ک) می‌تونی قیافتو عین جایخی منجمد کنی و لبخند نزنی، اما حق نداری اخم کنی یا به کسی چشم‌غره بری.

گ) تکیه بر جای بزرگان عیبی یوخدی بابا. برو تکیه بزن.

ل) به هیچ بنی بشری حس بد نده و تحقیرشون نکن. کاری کن که حس کنن عزیزترین، زیباترین و بهترین آدمای دنیان چون واقعن هستن.

م) توی مسیر رسیدن به اهدافت نیازمند به کمک کسی نیستی. تو می‌تونی از آدما کمک بگیری اما حواست باشه محتاج و وابسته‌ی حضورشون نباشی. خدا واست کافیه.

ن) لازمه بگم یا خودت می‌دونی که باید ارتباط‌های نخ‌نما و بوگندویی رو که با فامیل داری قطع کنی و شروع به ساخت رابطه‌های جدید بکنی؟

و) جواب همه‌ی سوالایی که دنبالشون می‌گردی درون خودتن.

ه) تمام احساساتت رو بپذیر و سرکوبشون نکن.

ی) همیشه سپاسگزار آدمایی که بهت کمک کردن باش و بهشون احترام بذار.

 

 

 

 

 

 

11 پاسخ

  1. چه عالی لذت بردم از این یادگیری های زیا و پر تامل در سال گذشته.
    سال جدید رو با انرژی بیآغاز. پر از لبخند و مهر و قدم‌های بآهسته و پیوسته به سوی موفقیت. تند بری خسته می شی و ممکنه جا بزنی پی معقول اهسته اما پیوسته پیش به جلو

    1. لیلا جانم ممنونم بابت همراهی‌ همیشگیت. ازت واقعن سپاسگزارم که همیشه به وبلاگم سر می‌زنی و بادقت زیاد بهم بازخورد می‌دی.

  2. سلام خانم مددی وقت‌بخیر

    من این نوشتتون رو از اول عید تا الان چند بار خوندم و کلی یاد گرفتم. توی یکی از خط‌ها نوشته بودید: «به هیچ بنی بشری حس بد نده و تحقیرشون نکن. کاری کن که حس کنن عزیزترین، زیباترین و بهترین آدمای دنیان چون واقعن هستن.» من خیلی از آدم‌ها رو می‌بینم تا یکی رو می‌بینن بعد از سلام و احوال‌پرسی باید یک ایراد از طرف مقابل بگیرن. چرا لباست چروکه، چرا موهاتو این مدلی زدی و … خلاصه باید ایرادی از طرف مقابل بگیرن تا دلشون خُنَک بشه. ممکنه خیلی دلایل داشته باشه ولی در کل ما با تحسین دیگران غریبه‌ایم. کاش امسال بتونم بیشتر دیگران رو تحسین کنیم و بهشون حس خوب بدیم شاید انرژی زیادی از ما نگیره ولی قطعن ما رو توی ذهن دیگران موندگار می‌کنه.

    ممنونم از اینکه آموخته‌هاتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *